Monday, July 21, 2014

ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ စေတာ့ရွယ္ယာေစ်းကြက္


ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ စေတာ့ရွယ္ယာေစ်းကြက္
*************************************************
ေရးသူ-ထြန္းသက္ထြန္း
ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈဆုိတဲ့ေ၀ါဟာရကေတာ့ ကုန္စည္နဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းေတြ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေစဖို့အတြက္ စက္မႈ လက္မႈလုပ္ငန္းေတြ၊ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းေတြနဲ့ ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္း ေတြမႇာ အရင္းအႏႇီးစု ေဆာင္းဖြဲ႕စည္းျခင္း (Capital Formation) ျပဳလုပ္တာကိုဆိုလိုပါတယ္။
ဘယ္ကာလမႇာပဲျဖစ္ျဖစ္ စုေဆာင္းမႈ ဆုိတာဟာ အနာဂတ္ ကာလအတြက္ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရေစဖို့ လုပ္ ေဆာင္ျခင္းပါပဲ။ ဒီလိုအရင္း အႏႇီးစုေဆာင္းဖြဲ႕စည္းျခင္းေၾကာင့္ အနာဂတ္ကာလမႇာ အက်ဳိးအျမတ္ ေတြျပန္လည္ျဖစ္ထြန္းလာၿပီး ယင္းတို့ကိုျပန္လည္စားသံုးျခင္း၊ ထပ္မံ၍ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံျခင္းေတြကို ျပဳလုပ္ၾကရပါတယ္။ ဒီလိုနဲ့ ဆင့္တိုး ရင္းႏႇီးမႈေတြ ထပ္မံျဖစ္ေပၚ သြားေစကာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈေတြကို ရရႇိ လာေစပါတယ္။
ဒီလိုအရင္းအႏႇီးစုေဆာင္းဖြဲ႕စည္းျခင္းေၾကာင့္ ျပည္သူတို့ရဲ႕ လက္ငင္းစားသံုးမႈကိုေလ်ာ့ခ်ေခြၽတာရျခင္း၊ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံရန္အတြက္ တစ္စံုတစ္ခုေသာအတိုင္းအတာအထိ ကုန္လက္က်န္မ်ားကိုမစား သံုးဘဲ စုေဆာင္းသိုေလႇာင္ထားရျခင္းတို့ကို ျပဳလုပ္ရပါတယ္။ ဒီလို ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈျပဳလုပ္ဖို့အတြက္ တစ္ဖက္က တစ္စံုတစ္ရာစြန့္လႊတ္မႈ ျပဳလုိက္ရမႇာေတာ့ ဓမၼတာပါပဲ။ ဒါကို အခြင့္အလမ္းတန္ဖိုး (Opportunity Cost) လို့လည္းေခၚပါတယ္။
အရပ္သံုးစကားအရေျပာရမယ္ဆိုရင္ ျပည္သူတို့အေနနဲ့ တစ္စံုတစ္ရာေသာအက်ဳိးအျမတ္ကိုရရႇိဖို့အတြက္ ေငြေၾကး၊ အခ်ိန္၊ ဒါမႇမဟုတ္ စြမ္းအားတစ္ခုခုကို အရင္းတည္ထားရျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမႇာ မိမိတို့ရဲ႕ေငြေၾကးေတြကို ဘဏ္ေတြမႇာအပ္ႏႇံထားျခင္း၊ ကုမၸဏီေတြရဲ႕စေတာ့ရႇယ္ယာေတြကို၀ယ္ယူထားျခင္း၊ မိမိတို့ရဲ႕ေငြ ေၾကးေတြကို စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုမႇာ ထည့္၀င္ထားျခင္းနဲ့ အဖိုး တန္သတၲဳ၊ ကုန္စည္၊ ဒါမႇမဟုတ္ အိမ္၊ ၿခံ၊ ေျမေတြကို အနာဂတ္ ကာလမႇာ အက်ဳိးအျမတ္ရရႇိေစဖို့ ၀ယ္ယူထားျခင္းတုိ့ကိုဆိုလိုပါ တယ္။ ဒီလိုအစိုးရ၊ ဒါမႇမဟုတ္ ျပည္သူတို့အေနနဲ့ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ တစ္ခုခုကို ျပဳလုပ္တိုင္းမႇာ ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္ရဲ႕အခန္းက႑ဟာ ထပ္ခ်ပ္ မကြာပါ၀င္လာရစၿမဲျဖစ္ပါတယ္။
ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္
စီးပြားေရးပညာရပ္ေ၀ါဟာရအရ ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္ ဆိုတာ အမ်ားျပည္သူတို့ကို ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာစာခ်ဳပ္စာတမ္းေတြ၊ ေငြေၾကးနဲ့ အာမခံစာခ်ဳပ္စာတမ္းေတြကို အလြယ္တကူ၀ယ္ယူ၊ ေရာင္းခ်ႏိုင္ဖို့၊ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံႏိုင္ဖို့အတြက္နည္းလမ္းေတြကို စနစ္တက် မႇတ္ေပးထားတဲ့ေစ်းကြက္ေနရာတစ္ခုကို ေခၚဆိုပါတယ္။ ဘ႑ာေရး လို့ဆိုလိုက္တိုင္း လူတို့အေနနဲ့ ဘဏ္တိုက္ႀကီးေတြ၊ စေတာ့ေရာင္း ၀ယ္ေရးကုမၸဏီေတြ၊ မန္းနီးခ်ိန္ဂ်ာေတြကိုပဲ မ်က္စိထဲေျပးျမင္မိၾက ပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ေတာ့ လူတုိ့အေနနဲ့ မိမိတို့အိတ္ကပ္ထဲမႇ ေငြေၾကးတစ္စံုတစ္ရာထြက္သြားတိုင္း၊ ခ်က္လက္မႇတ္တစ္ေစာင္ကို ေရးသားလိုက္တိုင္း၊ အေရာင္းအ၀ယ္၊ ဒါမႇမဟုတ္ ၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းတစ္ခုကိုစတင္လိုက္တိုင္း ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္ရဲ႕အခန္း က႑က အလိုလုိပါ၀င္လာရစၿမဲျဖစ္ပါတယ္။
ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္ဟာဆိုရင္ ႏႇစ္ရာေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက ေပၚေပါက္လာခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ပုံသဏၭာန္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ့ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပမဲ့လည္း အႏႇစ္သာရကေတာ့ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ၊ ဖလႇယ္မႈ၊ ယူနစ္တစ္ခုအျဖစ္တိုင္းတာေပးေခ်မႈစတဲ့ အႏႇစ္သာရေတြ ကေတာ့ အတူတူပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေစ်းကြက္ကို ေခတ္အဆက္ဆက္ မႇာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ၊ တီထြင္မႈေတြျပဳလုပ္လာခဲ့တာကိုလည္း ေတြ႕ရႇိရပါတယ္။ စီးပြားေရးစနစ္တစ္ခုအတြင္းမႇာ ၀ယ္ယူလိုသူေတြနဲ့ ေစ်းကြက္ေနရာတစ္ခု ဖန္တီးျဖစ္တည္လာၿပီး ဒီေစ်းကြက္ေနရာက တစ္ဆင့္ ၀ယ္လိုအား၊ ေရာင္းလိုအားေတြအေပၚမူတည္ၿပီး ေစ်းႏႈန္း ဆိုတာ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။
ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္ရဲ႕အဓိကျမစ္ဖ်ားခံတဲ့ အင္အားစုေတြ၊ အေျခခံစုေဆာင္းသူေတြကေတာ့ အိမ္ေထာင္စုေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့ျပင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ၊ အစိုးရေတြ၊ ႏိုင္ငံရပ္ျခားကုမၸဏီေတြနဲ့ ¤င္းတို့ရဲ႕အစိုးရေတြဟာလည္း ပိုလ်ံေနတဲ့ေငြေၾကးေတြကို သံုးစြဲသူ ေတြဆီ ျပန္လည္ေခ်းငႇားျခင္းကို ေဆာင္ရြက္ၾကရပါတယ္။ အဓိက သံုးစြဲသူ၊ ေခ်းငႇားသူေတြဟာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးေတြ၊ အစိုးရေတြ ျဖစ္ၿပီး အိမ္ေထာင္စုေတြဟာလည္း သူတုိ့ရဲ႕လိုအပ္တဲ့ေငြေၾကးအရင္း အႏႇီးေတြအတြက္ ျပန္လည္ေခ်းငႇားျခင္း၊ ပိုလ်ံတဲ့ေငြေၾကးေတြကို ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံျခင္း စသည္တို့ကိုျပဳလုပ္ၾကရျပန္ပါတယ္။
အရင္းအႏႇီးေစ်းကြက္ႏႇင္႕ ေငြေၾကးေစ်းကြက္
ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္မႇာ အရင္းအႏႇီးေစ်းကြက္ (Capital Market) နဲ့ ေငြေၾကးေစ်းကြက္ (Money Market) ဆိုၿပီး ေစ်းကြက္ ႏႇစ္ခုတည္ရႇိပါတယ္။ အရင္းအႏႇီးေစ်းကြက္မႇာဆိုရင္ သက္တမ္း တစ္ႏႇစ္ထက္ပိုတဲ့ ေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မႇတ္ (Securities) ေတြကို အေရာင္းအ၀ယ္ျပဳလုပ္တဲ့ေစ်းကြက္လို့ ေခၚဆိုပါတယ္။ ဒီေစ်း ကြက္မႇာ စေတာ့ရႇယ္ယာေတြ၊ ေငြေခ်းစာခ်ဳပ္ေတြ၊ ဒီဘင္ခ်ာေတြ၊ ေကာ္ပိုရိတ္ဘြန္းေတြ၊ အစိုးရေငြတိုက္စာခ်ဳပ္ေတြပါ၀င္ပါတယ္။ ေငြေၾကးေစ်းကြက္မႇာဆိုရင္ေတာ့ သက္တမ္းတစ္ႏႇစ္နဲ့ တစ္ႏႇစ္ ေအာက္ေလ်ာ့နည္းတဲ့ေငြေရးေၾကးေရးနဲ့စပ္ဆိုင္တဲ့ စာခ်ဳပ္စာတမ္း ေတြကို ေရာင္း၀ယ္ၾကတဲ့ေစ်းကြက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမႇာ အခ်ိန္ပိုင္းအပ္ႏႇံေငြ (Time Deposit) ေတြ၊ ဘဏ္အာမခံစာခ်ဳပ္ စာတမ္း (Banker Acceptances) ေတြ၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး စာခ်ဳပ္စာတမ္း (Commercial Paper) ေတြနဲ့ ဘဏ္ေတြကထုတ္ ေ၀တဲ့ေႂကြးၿမီစာခ်ဳပ္စာတမ္း (Certificate of Deposit) ေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။
အရင္းအႏႇီးေစ်းကြက္ကိုထပ္မံၿပီးေတာ့ မူလေစ်းကြက္ (Primary Market) နဲ့ ဆင့္ပြားေစ်းကြက္ (Secondary Market) ဆိုၿပီးေတာ့ ထပ္မံခြဲျခားထားပါေသးတယ္။ မူလေစ်းကြက္မႇာ စေတာ့ ရႇယ္ယာေတြ၊ ေငြေခ်းစာခ်ဳပ္ေတြကို စတင္ထုတ္ေ၀ျဖန့္ျဖဴးတဲ့ေစ်းကြက္ ျဖစ္ၿပီး Issuing Market လို့လည္းေခၚဆိုပါတယ္။ ဆင့္ပြားေစ်းကြက္ မႇာေတာ့ ထုတ္ေ၀ၿပီးတဲ့ေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မႇတ္ေတြကို ေရာင္း ၀ယ္ေဖာက္ကားတဲ့ေစ်းကြက္ျဖစ္ၿပီး Trading Market လို့လည္း ေခၚဆိုပါတယ္။
ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္ဟာဆိုရင္ ႏိုင္ငံတစ္ခုမႇာမရႇိမျဖစ္ လိုအပ္တဲ့စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြအတြက္ လုိအပ္တဲ့ ေငြေၾကးကိုျဖည့္စြမ္းေပးရာ အဓိကေနရာႀကီးတစ္ခုျဖစ္ၿပီး အိမ္ေထာင္ စုေတြ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြနဲ့ အစိုးရေတြအတြက္ ဆက္သြယ္ေပါင္း ကူးေပးတဲ့ေနရာတစ္ခုလည္းျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေစ်းကြက္ဟာဆိုရင္ လြတ္လပ္တဲ့စီးပြားေရးစနစ္ေတြ ေအာက္မႇာျဖစ္ေစ၊ ထိန္းေက်ာင္းမႈရႇိတဲ့ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ေတြ ေအာက္မႇာျဖစ္ေစ ျဖစ္ေပၚတည္ရႇိလ်က္ရႇိေနပါတယ္။ အရင္းအႏႇီး ေစ်းကြက္ရဲ႕အဓိကပေလယာေတြကေတာ့ အမ်ားနဲ့သက္ဆိုင္တဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြ၊ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရနဲ့ ၄င္းတို့ရဲ႕ေကာ္ပိုေရးရႇင္းႀကီးေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ၄င္းတို့ဟာ မိမိတို့လုပ္ငန္းေတြအတြက္ လုိအပ္တဲ့ ကာလရႇည္အရင္းအႏႇီးေတြကိုခ်ဲ႕ထြင္ဖို့အတြက္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံ ေတာ္ရဲ႕ဘ႑ာေငြေၾကးလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျဖည့္ဆည္းဖို့အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ဘ႑ာေရးစာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ားျဖစ္တဲ့ စေတာ့ရႇယ္ယာ ေတြ၊ ေငြေခ်းစာအုပ္ေတြ၊ ဒီဗင္ခ်ာေတြကို အမ်ားျပည္သူေတြဆီ ထုတ္ေ၀ေရာင္းခ်ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီလိုေငြေခ်းစာခ်ဳပ္ေတြ၊ ရႇယ္ယာေတြကို အမ်ားျပည္သူတို့က ဘယ္လိုစိတ္ခ်ရမႈမ်ဳိး၊ ခိုင္မာမႈ မ်ဳိးေတြနဲ့၀ယ္ယူၾကပါသလဲဆိုတဲ့ေမးခြန္းေတြရႇိလာပါတယ္။
ႏိုင္ငံအတြင္းမႇာရႇိၾကတဲ့ ျပည္သူအမ်ားစုဟာဆိုရင္ မိမိတို့ရဲ႕ ပိုလ်ံေငြေတြကို တိုးပြားဖို့အတြက္ ကာလတိုေငြေၾကးေစ်းကြက္ျဖစ္တဲ့ ဘဏ္ေတြကိုအားကိုးၾကတာကို ေတြ႕ရႇိႏိုင္ပါတယ္။ သူတုိ့ေတြဟာ ဘဏ္ေတြမႇာ ေငြေၾကးေတြကိုအပ္ႏႇံၿပီး အတိုးေငြေတြကိုခံစားၾကပါ တယ္။ ဒီေငြေတြဟာ ဘဏ္ေတြကတစ္ဆင့္ Final User ေတြျဖစ္တဲ့ ေငြေၾကးရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံသူကုမၸဏီေတြ၊ စက္႐ံု၊ အလုပ္႐ံုေတြကို ေခ်းေငြ အသြင္နဲ့ေရာက္ရႇိသြားပါတယ္။ ဘဏ္ေတြကလည္း သင့္တင့္တဲ့ အက်ဳိးအျမတ္ေတြကိုရရႇိပါတယ္။ ဒီလိုေငြေၾကးစီးဆင္းတဲ့နည္းကို သြယ္၀ိုက္ၿပီး ဘ႑ာေငြျဖည့္တင္းနည္း (Indirect Financing)လို့ ေခၚဆိုပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း အိမ္၊ ၿခံ၊ ေျမ၊ ေဒၚလာ၊ ကား၊ ေရႊေစ်းကြက္ေတြမႇာ ၀င္ေရာက္ရင္းႏႇီးၾကတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အဓိကလိုအပ္ေနတာကေတာ့ စနစ္က်ၿပီး ေရရႇည္တည္တံ့ခိုင္မာတဲ့ ရင္းႏႇီးျမဳပ္ႏႇံမႈအခြင့္အလမ္းေတြ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ဖို့ပဲျဖစ္ပါတယ္။
သာတူညီမ်ရႇယ္ယာ
ေခတ္မီတိုးတက္တဲ့ႏိုင္ငံေတြမႇာေတာ့ ေငြေၾကးရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံ သူ (Investor) ေတြဟာ အမ်ားနဲ့သက္ဆိုင္တဲ့ကုမၸဏီေတြဆီမႇာ တိုက္႐ုိက္ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတုိ့ဟာ အဆိုပါ ကုမၸဏီေတြရဲ႕အစုရႇယ္ယာ၀င္ေတြျဖစ္သြားၾကပါတယ္။ အဆိုပါ ကုမၸဏီတို့ရဲ႕ရႇယ္ယာတစ္စိတ္တစ္ပိုင္းကို မိမိတို့ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရသြားၾက ပါတယ္။ ဒါကို သေဘာတူညီမ်ရႇယ္ယာ (Equity) လို့ေခၚဆိုပါ တယ္။ သူတုိ့ဟာ ဒီကုမၸဏီ၊ လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ေကာင္းက်ဳိး၊ ဆိုးက်ဳိးေတြကို မ်ေ၀ခံစားၾကပါတယ္။ ကုမၸဏီေအာင္ျမင္ၿပီး အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းလာပါက ေအာင္ျမင္သေလာက္ အက်ဳိးခံစားၾကရသလို ကုမၸဏီဆံုး႐ံႈးမႈရႇိလာ ပါကလည္း မ်ေ၀ခံစားၾကရပါတယ္။ ဒီလိုဘ႑ာေငြျဖည့္တင္းတဲ့ နည္းကို တိုက္႐ိုက္ဘ႑ာေငြျဖည့္တင္းတဲ့နည္း (Direct Financing) လို့ေခၚဆိုပါတယ္။ ဒီလုပ္ငန္းေတြဟာ စြန့္စားရမႈ (Risk) ရႇိသလို၊ ဆုလာဘ္ (Reward) ေတြလည္းရႇိမႇာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို့ မိမိ ၀ယ္ယူရင္းႏႇီးမယ့္ ကုမၸဏီ ေတြရဲ႕လုပ္ငန္းအေျခအေန၊ ဦးေဆာင္ဦး ရြက္ျပဳမယ့္ဒါ႐ိုက္တာေတြရဲ႕အရည္အခ်င္းနဲ့ အေတြ႕အႀကံဳ၊ ေရႇ႕ အလားအလာ၊ ဘ႑ာေငြေၾကးခိုင္မာမႈ စသည္တို့ကို ဘက္ေပါင္းစံု ကေနေလ့လာၾကည့္ၾကဖို့လိုပါတယ္။ စိတ္ခ်ရတယ္လို့ယူဆပါမႇ ၄င္းတုိ့ရဲ႕ရႇယ္ယာေတြကို၀ယ္ယူ ရင္းႏႇီးၾကဖို့လိုအပ္ပါတယ္။ စြန့္စားရတဲ့ အလုပ္ကိုမလုပ္လိုသူေတြ အေနနဲ့လည္း အစိုးရနဲ့ေကာ္ပိုေရးရႇင္းႀကီး ေတြကထုတ္ေ၀တဲ့ေငြေခ်း စာခ်ဳပ္ေတြ၊ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္ေတြ၊ ဒီဘင္ခ်ာ စတာေတြကို၀ယ္ယူ ရင္းႏႇီးႏိုင္ၾကပါတယ္။ သူတို့ဟာ ပံုမႇန္အတိုးေငြ ရရႇိကာ အခ်ိန္ ေစ့ပါက အရင္းျပန္ရမႇာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို့ေတြ ကလည္း စေတာ့ေစ်း ကြက္မႇာ သက္တမ္းမေစ့မီမႇာ ေရာင္း၀ယ္ ေဖာက္ကားႏိုင္ၾကပါတယ္။
စေတာ့ေစ်းကြက္မႇာဆိုရင္ အမ်ားနဲ့သက္ဆိုင္တဲ့ကုမၸဏီ ေတြကေန ေအာင္ျမင္ၿပီးအက်ဳိးအျမတ္ျဖစ္ထြန္းတဲ့ရႇယ္ယာေတြကို သာ အေရာင္းအ၀ယ္ျပဳလုပ္ႏိုင္ၾကပါတယ္။ အမ်ားနဲ့မသက္ဆိုင္တဲ့ ကုမၸဏီေတြကေတာ့ ပါ၀င္ေရာင္း၀ယ္ခြင့္မရႇိပါဘူး။ ပါ၀င္ေရာင္း၀ယ္ လိုတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကုမၸဏီဥပေဒေတြအရ အမ်ားနဲ့သက္ဆိုင္တဲ့ ကုမၸဏီအျဖစ္ေျပာင္းလဲဖို့လိုအပ္ပါတယ္။ ကုမၸဏီတည္ေထာင္သူ (Founder) ေတြဟာ အမ်ားနဲ့သက္ဆိုင္တဲ့ကုမၸဏီျဖစ္ၿပီးတဲ့ေနာက္ မႇသာ အမ်ားျပည္သူတို့ကို ရႇယ္ယာေတြစတင္ဖိတ္ေခၚေရာင္းခ်ႏိုင္ ပါတယ္။ ဒီလိုေရာင္းခ်ျခင္းမျပဳလုပ္မီမႇာေတာ့ လုိအပ္တဲ့အစပ်ဳိး အရင္းအႏႇီး (Seed Capital) ေတြကုိရႇာေဖြရပါတယ္။ အစပ်ဳိးအရင္း အႏႇီးဆိုတာ လုပ္ငန္းတစ္ခုစတင္ေဆာင္ရြက္ဖို့လိုအပ္တဲ့ ကနဦး အရင္းအႏႇီးျဖစ္ပါတယ္။ အစပ်ဳိးအရင္းအႏႇီးကို ကုမၸဏီစတင္တည္ ေထာင္သူေတြရဲ႕ပိုင္ဆိုင္ေငြေတြ၊ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ့ မိသားစုေတြရဲ႕ ေငြေၾကးေတြနဲ့စတင္ပါတယ္။ အစပ်ဳိးေငြေၾကးအရင္းအႏႇီးဟာ ပထမအဆင့္မႇာ နည္းပါးဦးမႇာပါျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ လုပ္ငန္းစတင္ေဆာင္ရြက္ၾကဖို့ အႀကံၪာဏ္စတင္ထုတ္တဲ့အဆင့္၊ ဒါမႇမဟုတ္ စတင္႐ုပ္လံုးေဖာ္တဲ့အဆင့္မႇာသာရႇိေသးတဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေျခအေနမႇာဆိုရင္ စတင္ေျမစမ္း ခရမ္းပ်ဳိး ရတဲ့အေျခအေနျဖစ္ၿပီး ၀င္ေငြအက်ဳိးအျမတ္အေျမာက္အျမား ရရႇိရန္ ေမ်ာ္မႇန္းႏိုင္တဲ့ကာလမဟုတ္ေသးပါဘူး။ စတင္တည္ ေထာင္သူေတြထည့္၀င္ထားတဲ့ရင္းႏႇီးေငြအမ်ားစုမႇာ သုေတသနနဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းေတြမႇာအသံုးျပဳကာ မိမိတို့ရဲ႕ေငြေၾကးကိုစြန့္စားၿပီး ထည့္၀င္လိုသူေတြ (Venture Capitalists) ကို ဖိတ္ေခၚေနတဲ့အဆင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္စထက္တစ္စ မိမိတို့လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္လာၿပီး ေနာက္တြင္မႇ အမ်ားျပည္သူကို ရႇယ္ယာေတြထည့္၀င္ဖို့ဖိတ္ေခၚျခင္း (Public Offering) ကိုျပဳလုပ္ကာ လုပ္ငန္းေတြစတင္ခ်ဲ႕ထြင္ရမႇာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလိုဖိတ္ေခၚေရာင္းခ်ျခင္းမျပဳမီ (Due Diligence) လို့ ေခၚဆုိတဲ့ညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးမႈေတြကိုျပဳလုပ္ဖို့လိုအပ္ပါတယ္။ Due Diligence ဆိုတာက မိမိကုမၸဏီ၏ရႇယ္ယာေတြ အမ်ားျပည္သူတို့ကို ကမ္းလႇမ္းေရာင္းခ်ျခင္းမျပဳမီ ထုတ္ေ၀မယ့္သူေတြနဲ့ တာ၀န္ခံျဖန့္ခ်ိ ေရာင္းခ်မယ့္အဖြဲ႕ေတြ၊ စာရင္းစစ္၊ စာရင္းကိုင္၊ ဥပေဒပညာရႇင္ေတြ ေတြ႕ဆံုညႇိႏိႈင္းတဲ့အစည္းအေ၀းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအစည္းအေ၀းေတြ မႇာ ထုတ္ေ၀မယ့္ရႇယ္ယာအေရအတြက္၊ ရႇယ္ယာတစ္ေစာင္ရဲ႕တန္ဖိုး၊ ေရာင္းခ်မယ့္ေငြကို ဘယ္လုပ္ငန္းေတြမႇာအသံုးျပဳမယ္၊ ေရတိုေရရႇည္ စီမံကိန္းေတြ ဘယ္လိုေရးဆြဲခ်မႇတ္မယ္၊ လုပ္ငန္းလမ္းñႊန္ရႇင္းတမ္း (Prospectus) ေရးဆြဲရာမႇာ ဘယ္လိုအခ်က္ေတြကို ထည့္သြင္း ေရးဆြဲသင့္တယ္ဆိုတာေတြကို ေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ မိမိတုိ႕ရဲ႕လုပ္ငန္းလမ္းñႊန္ရႇင္းတမ္းေတြကို သတင္းစာေတြကတစ္ဆင့္ ျပည့္စံုစြာထုတ္ျပန္ေၾကညာရမႇာျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူတို့ ကလည္း ဒီထုတ္ျပန္ထားတဲ့လုပ္ငန္းလမ္းñႊန္ရႇင္းတမ္းေတြကို ရႇယ္ယာ ေတြ၀ယ္ယူျခင္းမျပဳမီ ေစ့စပ္ေသခ်ာစြာဖတ္႐ႈၾကဖို့ လိုအပ္ပါတယ္။
စနစ္တက်ထိန္းေက်ာင္းထား
အမႇန္စင္စစ္ စေတာ့ရႇယ္ယာေစ်းကြက္ဟာ ႏူးည့ံသိမ္ေမြ႕ ၿပီး ဥပေဒေတြနဲ့စနစ္တက်ထိန္းေက်ာင္းထားတဲ့ေစ်းကြက္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ လူအမ်ားရဲ႕စိတ္ခံစားခ်က္နဲ့လည္း အမ်ားႀကီးသက္ဆိုင္ ပါတယ္။ စေတာ့ေစ်းကြက္အတြင္းမႇာ ေစ်းႏႈန္းေတြတက္ျခင္း၊ က်ျခင္း ဆိုတာ ေစ်းကြက္အတြင္း ၀ယ္လိုအား (Demand) နဲ့ ေရာင္းလိုအား (Supply) တို့ရဲ႕တုံ႕ျပန္မႈေတြေၾကာင့္သာျဖစ္ေပၚလာတာျဖစ္ပါတယ္။ စေတာ့ေစ်းႏႈန္းဟာ အဆိုပါ၀ယ္လိုအားနဲ့ေရာင္းလို အားတို့ရဲ႕ ေတြ႕ဆံုရာအားမ်ေျခအမႇတ္ (Equilibrium Point) သာျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ေတြမႇာဆိုရင္ ေစ်းကြက္တစ္ခုလံုး ထိန္းခ်ဳပ္ႀကီးၾကပ္တဲ့ ေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မႇတ္ေတြ ေရာင္း၀ယ္ ေရးဥပေဒ (Securities Exchange Law) ကို ေရးဆြဲျပ႒ာန္းထား ၾကပါတယ္။ စေတာ့ေစ်းကြက္အရိပ္ေအာက္မႇာ ခိုလံႈေနၾကတဲ့ အမ်ားနဲ့သက္ဆိုင္တဲ့ကုမၸဏီေတြ၊ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံသူေတြကို ဥပေဒေတြနဲ့ အကာအကြယ္ေပးထားရပါတယ္။ ေန့တစ္ေန့အတြင္း စေတာ့ ေစ်းႏႈန္းေတြလြန္စြာတက္ျခင္း၊ က်ျခင္းမျဖစ္ေပၚေစဖို့အတြက္လည္း ေန့တစ္ေန့အတြင္းမႇာ ေရာင္း၀ယ္ခြင့္ျပဳတဲ့ေစ်းႏႈန္းအမ်ဳိးမ်ဳိး (Range) ေတြကိုလည္းသတ္မႇတ္ျပ႒ာန္းထားရပါတယ္။
ကုမၸဏီတစ္ခုရဲ႕ရႇယ္ယာေတြကို ရႇယ္ယာရႇင္တစ္ဦး၊ ဒါမႇ မဟုတ္ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕မႇ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရႇိတဲ့ရာခိုင္ႏႈန္း အမ်ားဆံုး၀ယ္ယူ ႏိုင္တဲ့အေရအတြက္ေတြကိုလည္း သတ္မႇတ္ျပ႒ာန္းထားရပါတယ္။ ဒါဟာ တစ္ဦးတစ္ဖြဲ႕ထဲက လက္၀ါးႀကီးအုပ္မသြားေစဖို့အတြက္ ကာကြယ္ထားျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ႀကီးၾကပ္ေရးအဖြဲ႕ေတြ ဆိုရင္လည္း စေတာ့ေစ်းကြက္အတြင္းမႇာ ေန့စဥ္ေစ်းႏႈန္းျဖစ္ေပၚမႈေတြ၊ ရႇယ္ယာ ပိုင္ရႇင္အေျပာင္းအလဲေတြကို စနစ္တက်စစ္ေဆးၾကရပါတယ္။
စေတာ့ေစ်းကြက္ယႏၲရားအတြင္း ပါ၀င္ပတ္သက္သူေတြနဲ့ သူတို့နဲ့ဆက္ႏႊယ္ေနသူေတြရဲ႕ရႇယ္ယာေတြ ၀င္ေရာက္ေရာင္း၀ယ္မႈ (Insider Trading) ကိုလည္း တင္းက်ပ္စြာတားျမစ္ထားရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ သူတို့ဟာ စေတာ့ေစ်းကြက္အတြင္းမႇာ ေစ်းႏႈန္းေတြတက္ရိပ္ရႇိတယ္၊ က်ရိပ္ရႇိတယ္ဆိုတာေတြကို သာမန္ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံသူေတြထက္ ႀကိဳတင္သိရႇိႏိုင္ကာ ေစ်းကြက္အတြင္း ႀကိဳတင္ေရာင္း၀ယ္မႈေတြျပဳလုပ္ႏိုင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ- မိမိတို့ကုမၸဏီက နည္းပညာအသစ္တစ္ခု၊ ဒါမႇမဟုတ္ ထုတ္ ကုန္တစ္ခုထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်မယ္လို့ အတြင္းသတင္းသိသူ ဒါ႐ိုက္တာ တစ္ဦးဟာ မၾကာမီ ရႇယ္ယာေစ်းႏႈန္းေတြတက္လိမ့္မယ္ဆိုတာကို ေသခ်ာေပါက္သိရႇိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ မိမိရဲ႕ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းတစ္ဦး နာမည္နဲ့ ေစ်းကြက္အတြင္းမႇာ ရႇယ္ယာေတြကို၀ယ္ယူေစပါတယ္။ မၾကာမီ ရႇယ္ယာေစ်းႏႈန္းေတြတက္လာတဲ့အခါမႇာ ႀကိဳတင္၀ယ္ယူ ထားတဲ့ရႇယ္ယာေတြကို ျပန္လည္ေရာင္းခ်ျခင္းျဖင့္ အက်ဳိးအျမတ္ မ်ားစြာရရႇိေစပါတယ္။ ေစ်းကြက္အတြင္းမႇာ ဒီလိုအျဖစ္မ်ဳိးေတြ မျဖစ္ေပၚေစေရးအတြက္ စည္းမ်ဥ္းထိန္းေက်ာင္းသူ (Regulator) ေတြဟာ မူမႇန္မဟုတ္တဲ့ ႐ုတ္တရက္အေရာင္းအ၀ယ္ျမင့္တက္လာ ျခင္း၊ ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္လာျခင္း၊ ႐ုတ္တရက္က်ဆင္းသြားျခင္းေတြရဲ႕ အေၾကာင္းရင္းေတြ၊ ေနာက္ကြယ္မႇႀကိဳးကိုင္သူေတြကို စံုစမ္းေထာက္ လႇမ္းေဖာ္ထုတ္ကာ အေရးယူမႈေတြကို ျပဳလုပ္ၾကရပါတယ္။
(Myanmar B2B Management Magazine)

No comments: