Sunday, April 28, 2013

ေသျခင္းအက္ေဆး

ေသျခင္းအက္ေဆး

by Waiyan Hpone (Notes) on Sunday, 28 April 2013 at 12:50

ေသျခင္းအက္ေဆးဟုေျပာလိုက္သျဖင့္ စာ႐ႈသူမ်ား လန္႔ဖ်န္႔သြားႏိုင္ပါသည္။သို႔ေသာ္လည္း လူ႔ဘဝသည္ ေမြးဖြားျခင္းျဖင့္ အစျပဳ၍ ေသဆုံးျခင္းျဖင့္ အဆုံးသတ္ၾကသည္ျဖစ္ရာေသျခင္းတရားသည္လည္း လူ႔ဘဝ၏ အေရးႀကီးသည့္ အေၾကာင္းတစ္ရပ္ျဖစ္၍ လူတို႔အတြက္ အေရးတယူလုပ္ရန္လိုအပ္သည့္ကိစၥလည္းျဖစ္ပါသည္။ လူအမ်ားစုသည္ ေသျခင္းအေၾကာင္းေခါင္းထဲမထည့္လိုၾကပါ။ ေသျခင္းသည္ အမဂၤလာကိစၥ၊လူတို႔ မလိုလားအပ္ ေသာ၊ မစဥ္းစားခ်င္ေသာကိစၥျဖစ္သည္။ ေသျခင္းသည္ မိမိခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္သူမ်ားႏွင့္ထာဝရခြဲခြာရျခင္းျဖစ္သည္။ ျပန္မလာႏိုင္ ေတာ့မည့္ ခရီးရွည္ႀကီးကိုသြားရျခင္းျဖစ္သည္။လူတိုင္းေသျခင္းအေၾကာင္းကို မေျပာလိုၾကပါ။

သို႔ေသာ္လည္း လူတို႔မလိုလားေသာ ေသျခင္းသည္ လူ႔ေလာက လူ႔ဘုံတြင္မျမင္ခ်င္မွအဆုံး၊ မၾကားခ်င္မွအဆုံး၊ မပတ္သက္ခ်င္မွအဆုံး။ ေသျခင္းကို လြန္ဆန္ႏိုင္သည့္ပုဂၢိဳလ္ဟူသည္ယခင္ကလည္းမရွိခဲ့၊ ယခုလည္းမရွိ၊ ေနာင္လည္း ရွိမည္မဟုတ္။ ယေန႔ျမင္ေနရသည့္ ႀကီးႀကီးငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္မေရြး လူအေပါင္းတို႔သည္ ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း ေလးငါးဆယ္ အတြင္း ျဖဳတ္ကနဲေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကမည့္သူခ်ည္းသာျဖစ္သည္။ယင္းသည္ျငင္း၍မရ။ သို႔ေသာ္ ထိုလူတို႔ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားပုံ သြားနည္းမ်ားသည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးတူညီၾကမည္မဟုတ္ပါ။ ထို မတူညီၾကသည့္ ေသပုံေသနည္းမ်ားသည္ ပင္လွ်င္ ယခုအက္ေဆး၏အဓိကအေၾကာင္းျဖစ္သည္။ဤစာသည္ ေသျခင္းတရားအေၾကာင္းကို ျပဆို၍ လူတို႔အား ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳရန္၊ တရားဘာဝနာအားထုတ္ရန္ႏႈိးေဆာ္သည့္ တရားျပစာလည္းမဟုတ္၊ ေသျခင္းအေၾကာင္းကို လူတို႔အား သတိေပး၍ ေၾကာက္လွန္႔ေအာင္လုပ္မည့္ေျခာက္စာလည္းမဟုတ္။ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္ခဲ့ဖူးသည့္ သြားေလသူ အခ်ဳိ႕၏ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္မ်ားအေၾကာင္းျပန္လွန္စဥ္းစား၍ ခံစားေရးျခင္းတစ္ခုမွ်သာျဖစ္ပါသည္။

ေသျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ လူတို႔တြင္အယူအဆအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အစြဲအလန္းအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိၾကသည္။ဘာသာတရားမ်ားသည္ ေသျပီး သည္၏ေနာက္ တမလြန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အမ်ဳိးမ်ဳိးေဟာေျပာၾကေသာ္လည္းသတၱဝါတစ္ဦး စုတိျပတ္ေၾကြ ေသလြန္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေသးစိတ္အက်ယ္ခ်ဲ႕ဖြင့္ဆိုရာတြင္မူဗုဒၶဘာသာေလာက္ မည္သည့္ဘာသာကမွ် အေသးမစိတ္ဟု ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါသည္။ အဘိဓမၼာလာ စုတိစိတ္က်ပုံကိုရွင္းျပျခင္းကိုအသာထားဦး၊ လူတို႔ ေသပုံေသနည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အေၾကာင္းရင္းကိုရွင္းျပျခင္းသည္ဗုဒၶဘာသာမွာသာရွိပါသည္။ က်န္ေသာ ဘာသာတရားမ်ားတြင္ ေသျခင္း သည္ ဖန္ဆင္းရွင္ဘုရားသခင္အလိုေတာ္အရသာျဖစ္သျဖင့္ ရွင္းသည္၊ ျပတ္သည္။ ဖန္ဆင္းရွင္အယူကိုျငင္းပယ္သည့္ ဗုဒၶအယူတြင္မူ ပဋိသေႏၶႏွင့္စုေတဟူေသာ သံသရာကိုလက္ခံသျဖင့္ ေသျခင္းသည္ အေၾကာင္းမဲ့မဟုတ္၊ ေသျခင္း သည္ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္၍ေမြးဖြားျခင္းသည္ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု အတိအလင္း ျပဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ဦးအဖို႔ လူတစ္ဦး၏ သက္တမ္းေစ့မေစ့၊ အနာေရာဂါကင္းမကင္း၊ေသလြန္သည့္အခါတြင္လည္း ဥပေစၧဒက ကံျဖင့္ေသသလား၊ အနာေရာဂါက်ေရာက္သျဖင့္ ေသသလား၊ ေရာဂါအနာဟူ၍မည္မည္ရရမရွိပါဘဲ တိတ္ဆိတ္စြာျဖင့္သာ မည္သူ႔ကိုမွ် ႏႈတ္မဆက္ဘဲ ေသသလားစသည္တို႔သည္ ထိုလူပုဂၢိဳလ္၏အတိတ္ကံ၊ ပစၥဳပၸာန္ ကံ တို႔အေပၚမူတည္ေၾကာင္းကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းမွ် သိၾကသည္ခ်ည္းျဖစ္သည္။အတိတ္က ပါဏာတိပါတကံကို က်ဴးလြန္ခဲ့ၾက သူမ်ား၊ ပစၥဳပၸာန္တြင္ ထိုကံကိုက်ဴးလြန္ေလ့ရွိသူမ်ားသည္အသက္လည္းမရွည္တတ္၊ ေနရသမွ်ကာလတြင္လည္း အနာေရာဂါမကင္းတတ္၊ ေသလွ်င္လည္း သူတပါးလက္ခ်က္ျဖင့္ေသရတတ္သည္ဟူ၍ၾကားဖူးနားဝရွိၾကသည္ခ်ည္း ျဖစ္သည္။ “အသက္ရွည္ျခင္း၊ အဆင္းလွျခင္း၊ ခြန္အားႀကီးျခင္း၊ခ်မ္းသာႀကီးျခင္း၊ ဉာဏ္ပညာႀကီးျခင္း” စသည့္ ဆြမ္းအက်ဳိးငါးပါးျပဆိုခ်က္တို႔ကိုၾကည့္၍လည္းဘဝအဆက္ဆက္ဆြမ္းအလွဴအားနည္းသူတို႔သည္ အသက္မရွည္တတ္ စသျဖင့္ ဆင္ျခင္စဥ္းစားတတ္ၾကပါသည္။မည္သို႔ပင္ဆိုေစ လူအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ အသက္အရြယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔တြင္ ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ျဖင့္ ေသဆုံးၾကပုံမွာ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းသည္ဟု ထင္ပါသည္။ လူတို႔သည္ တစ္ေန႔ေသမည္ဆိုတာကိုသိၾက ေသာ္လည္း မည္သည့္အခ်ိန္တြင္၊ မည္သည့္ပုံစံျဖင့္ေသမည္ကို မသိၾကသည္မွာလည္း ေလာက၏လွ်ဳိ႕ဝွက္ဆန္းၾကယ္မႈတစ္ပါးဟု ဆိုလွ်င္ မွားမည္မထင္ပါ။

ေသျခင္းပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည့္အနက္ ဥပေစၧဒကကံ (ေခၚ) အေသဆိုးျဖင့္ေသျခင္းကိုလူတိုင္းေၾကာက္ရြံ႕ၾကသည္၊ မလို လားၾက။ လူတစ္ေယာက္၏ ကံဇာတာကိုစစ္လွ်င္ ဥပေစၧဒကကံျဖင့္ေသဖုိ႔ရွိမရွိ ၾကည့္တတ္၊ စစ္ေဆးတတ္ၾကသည္။ ဥပေစၧဒကကံျဖင့္ေသျခင္းသည္ ေသတာျခင္းအတူတူေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔ဖြယ္၊ ႏွလုံးမသာဖြယ္ျဖစ္သျဖင့္ အနိ႒ာ႐ုံ တစ္ခုျဖစ္သည္ဟု လူတို႔ယူဆၾကသည္။ဥပေစၧဒကကံျဖင့္ေသျခင္းတြင္ သူတစ္ပါးလက္ခ်က္ျဖင့္ အသက္ကုန္ျခင္း၊ သဘာဝ ေဘးအႏၲရာယ္တစ္ခုခုက်ေရာက္၍ေသဆုံးရျခင္း၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ မဆင္ျခင္မႈ၊ ေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ျဖစ္ရေသာ မေတာ္ တဆမႈျဖင့္ေသရျခင္းဟူ၍ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိၾကသည္။ သူတစ္ပါးလက္ခ်က္ျဖင့္ေသရာတြင္လည္း မိမိကို မလိုမုန္းထားသူတစ္ဦးဦးက မိမိကိုလုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္၍ ေသရျခင္းမ်ဳိးရွိသလို စစ္ေျမျပင္တြင္ ရန္သူႏွင့္ရင္ဆိုင္တိုက္ခိုက္ရင္း တစ္ဘက္ရန္သူ လက္ခ်က္ျဖင့္ ေသရျခင္းမ်ဳိးလည္းရွိသည္။ သူတစ္ပါးသတ္၍ ေသရတာခ်င္းတြင္ဒုတိယတစ္မ်ဳိးျဖင့္ ေသရျခင္းကမူ ဂုဏ္သိကၡာရွိသည္ဟု လူတို႔ယူဆၾကသည္။ ရာဇဝင္ကိုၾကည့္လွ်င္တိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိးအတြက္၊ ဘာသာ သာသနာအတြက္ စသည္ျဖင့္ အေၾကာင္းတစ္ခုခုအတြက္ မိမိအသက္ကိုေရွ႕တန္းစစ္မ်က္ႏွာတြင္စြန္႔လႊတ္ခဲ့ၾကသူမ်ား ဒုႏွင့္ေဒးရွိသည္ကို ေတြ႕ ရမည္ျဖစ္သည္။ယင္းသည္ ဥပေစၧဒကကံျဖင့္ေသျခင္း အမ်ဳိးအစားတြင္ အက်ဳံးဝင္ေသာ္လည္း တိုက္ပြဲတြင္ေသျခင္းကိုလူတို႔က အမႊမ္းတင္ဂုဏ္ျပဳေသာအားျဖင့္ ႐ိုး႐ိုးေသသည္ဟုပင္မေခၚဘဲ “က်ဆုံးသည္” ဟုပင္ ေဝါဟာရတစ္မ်ဳိးျဖင့္ေခၚဆိုပါေသးသည္။ မည္သို႔ဆိုေစ တိုက္ပြဲတြင္က်ဆုံး (ေသဆုံး)သည့္ လူတစ္ဦး၏အေလာင္းသည္အေကာင္းပကတိ အတိုင္း ရွိေနမည္ေတာ့မဟုတ္ပါ။ ေသြးအလိန္းလိန္း၊ ဒဏ္ရာအေထာင္အသိန္းျဖင့္မ႐ႈမလွ ျမင္မေကာင္းေအာင္ေတာ့
ျဖစ္ေနမည္ျဖစ္ပါသည္။ နာမည္အရ၊ သမိုင္းေၾကာင္းအရ အေသလွေသာ္လည္းအျမင္အရေတာ့ လွပမည္မဟုတ္ပါ။

အထက္တြင္ဆိုခဲ့သည့္ သူတစ္ပါးလက္ခ်က္ျဖင့္ ေသျခင္းႏွစ္မ်ဳိးအျပင္ယေန႔ေခတ္တြင္ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသုံးျပဳ ေနသည့္ ‘terrorists’ (ေခၚ) မိမိ၏ႏိုင္ငံေရး၊ဘာသာေရးရည္မွန္းခ်က္တစ္ခုအတြက္ ဆိုင္သူမဆိုင္သူမခြဲျခားဘဲ အႏၲရာယ္ျပဳတတ္သည့္ အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားေၾကာင့္ေသဆုံးရျခင္းလည္း ရွိပါသည္။ တျခားေဝးေဝး မၾကည့္ပါႏွင့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁၁ ရက္ေန႔ကအစြန္းေရာက္အယ္လ္ကိုင္ဒါအဖြဲ႕ဝင္တို႔၏ လက္ခ်က္ျဖင့္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု နယူးေယာက္ၿမိဳ႕ရွိကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရးဗဟိုဌာန အေဆာက္အအုံၿပိဳက်ကာ လူေပါင္း ေထာင္ခ်ီကာ ေသဆုံး ခဲ့ရသည့္ျဖစ္စဥ္ကမလွမ္းမကမ္း အတိတ္မွာရွိေနပါေသးသည္။ ထိုသူမ်ား၏ ေသျခင္းကေတာ့ ေသရခ်က္နာပါသည္။ သူတို႔သည္အယ္လ္ကိုင္ဒါတို႔ႏွင့္ ပုဂၢိဳလ္ေရးရန္ၿငိဳးလည္းမရွိ၊ အၾကမ္းဖက္မႈ၏ေနာက္ကြယ္ကရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္လည္းတိုက္႐ိုက္မသက္ဆိုင္ပါဘဲႏွင့္ ၾကားက ဓားစာခံျဖစ္ရရွာသည္။ ဒါ့ျပင္ စစ္ပြဲအတြင္း ေသနတ္ဒဏ္၊ဗုံးဒဏ္တို႔ေၾကာင့္ ဘာမွ်မဆိုင္သည့္ အျပစ္မဲ့အရပ္သားေတြေသေၾကၾကျခင္းလည္းရွိသည္။ အျပစ္မဲ့အရပ္သားတို႔ေသရျခင္းတြင္ဟီ႐ိုရွီးမားႏွင့္ နာဂါဆာကီၿမိဳ႕မ်ားေပၚ အေမရိကန္တို႔ႀကဲခ်သည့္ အဏုျမဴဗုံးေၾကာင့္ ျပည္သူျပည္သားတို႔ေသရျခင္း ကေတာ့ အေသဆိုးျဖင့္ေသရျခင္းမ်ားထဲ အဆိုးဆုံးပင္ျဖစ္သည္။

သူတစ္ပါးလက္ခ်က္ျဖင့္ ေသရျခင္းတြင္ မိမိႏွင့္ရန္ၿငိဳးရန္စရွိသူ၊မိမိအေပၚအခဲမေၾကသူက ကိုယ္တိုင္ျဖစ္ေစ၊ လူငွား၍ ျဖစ္ေစ သတ္ျဖတ္သျဖင့္ အသက္ဆုံးရသည္မ်ဳိးရွိသလိုမိမိႏွင့္ဘာရန္မွမရွိပါဘဲ မိမိထံမွ တစ္စုံတစ္ရာကို ရလိုမႈျဖင့္ မိမိကို သတ္ျဖတ္တာခံလိုက္ရတာလည္းရွိသည္။တခ်ဳိ႕က မိမိပိုင္ပစၥည္းဥစၥာကို မတရားလိုခ်င္သည့္ သူခိုးဓားျပတို႔က သတ္သျဖင့္ ေသရသည္။တခ်ဳိ႕ေတာ့ ခိုးသားဓားျပတို႔၏ ဓားစာခံအျဖစ္အဖမ္းခံရၿပီး ေငြေၾကးႏွင့္အလဲအလွယ္ လုပ္သည့္ကိစၥတြင္ကံမေကာင္းအေၾကာင္းမလွစြာ အေခ်ာင္အသတ္ခံရသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ မိန္းကေလးမ်ား ကာမ ဘီလူးတို႔၏အစြယ္ဖ်ားတြင္အသက္ကိုေပးလိုက္ရသည္။ မၾကာေသးမီက အိႏၵိယႏိုင္ငံ နယူးေဒလီၿမိဳ႕ ဘတ္စ္ကား တစ္စီးေပၚတြင္မုဒိမ္းက်င့္ခံရကာ အသတ္ခံရသည့္ ေဆးေက်ာင္းသူေလး၏ျဖစ္ရပ္မ်ဳိးက သာဓက။ ဒါမ်ဳိးက်ေတာ့သတ္သူႏွင့္ေသသူတို႔ၾကား ဘာရန္ၿငိဳးမွလည္းမရွိ။ သတ္ရေလာက္ေအာင္ အေၾကာင္းလည္းမရွိ။ လူမပီသည့္လူမဆန္သူ တို႔၏ စိတ္႐ူးေဖာက္မႈေၾကာင့္ တစ္ဘက္သားမွာ အေခ်ာင္ေသရသည္။ မင္းမဟာဂီရိနတ္ေမာင္ႏွမဇာတ္လမ္းကိုၾကည့္လွ်င္လည္း ေမာင္ေတာ္ နတ္ျဖစ္သူ ေမာင္တင့္တယ္သည္ လူ႔ဘဝက ေယာက္ဖျဖစ္သူဘုရင္၏မနာလိုျခင္းကိုခံရ၍အေခ်ာင္အသတ္ခံရသည္။

ရာဇဝင္မွာေတာ့ ထီးနန္းကိုလိုခ်င္သူက လုပ္ၾကံသျဖင့္ ေသရသည့္မင္းေတြ အေျမာက္အျမား ရွိသည္။ တခ်ဳိ႕မင္းေတြဆိုလွ်င္ မိမိ၏ေသြးသားရင္းခ်ာကပင္ ျပန္လုပ္ႀကံသျဖင့္ေသရသည္။ဗိမၺိသာရမင္းကို သားေတာ္ အဇာတသတ္က သတ္သည္။ အဇာတသတ္ကိုလည္း သူ႔သားေတာ္ ဥဒယဘဒၵကလုပ္ၾကံသည္။ျမန္မာရာဇဝင္မွာလည္း အေလာင္းစည္သူ၊ နရသီဟပေတ့၊ ကေနာင္မင္းသားႀကီး စသူတို႔သည္ မိမိ၏သားေတာ္မ်ား(သို႔မဟုတ္) ေဆြမ်ဳိးရင္းခ်ာ မ်ား၏လက္ခ်က္ျဖင့္ ကံေတာ္ကုန္ရသည္။ လြတ္လပ္ေရးဗိသုကာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္အာဏာမက္ေမာသူ ဂဠဳန္ ဦးေစာ၏လက္ခ်က္ေၾကာင့္ စက္ေသနတ္ဖ်ားတြင္ အသက္ေပ်ာက္ရသည္။ မဟတၱမဂႏၵီ၊မာတင္လူသာကင္း၊ သမၼတ ဂၽြန္အက္ဖ္ ကေနဒီ၊ သမၼတလင္ကြန္း၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ အင္ဒီရာဂႏၵီ၊ ၎၏သားရာဂ်စ္ဂႏၵီ စသူတို႔သည္ သူမ်ား သတ္သျဖင့္ ေသရသူမ်ားထဲတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည့္
ေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။

လူသတၱဝါေၾကာင့္ေသရျခင္းျဖစ္ႏိုင္သလို အဟိတ္တိရစၧာန္တို႔၏ရန္ျပဳမႈေၾကာင့္ ေသရျခင္းမ်ဳိးလည္း ရွိသည္။ ဆင္နင္းခံရ၍၊ ေႁမြကိုက္ခံရ၍၊ က်ားကိုက္၊ဝံကိုက္ခံရ၍၊ ေခြး႐ူးကိုက္ခံရ၍စသည္ျဖင့္ ေသဆုံးၾကသည္မ်ား ရွိသည္။ ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္က ေတာရေဆာက္တည္ၾကသည့္သံဃာတစ္စုအနက္ အငယ္ဆုံးေသာကိုရင္ေလးသည္ က်ားအစားကို ခံရရာ ဝိပႆနာ႐ႈပြားၿပီး မေသမီကေလးတြင္ရဟႏၱာျဖစ္သြားသည္ဟုလည္း စာထဲတြင္ပါရွိသည္။ ဗာဟီရ ဒါ႐ုစီရ ပရဗိုဇ္ တစ္ဦးသည္ ဘုရားႏွင့္ေတြ႕၍ရဟႏၲာျဖစ္ၿပီးေနာက္ရဟန္းဝတ္ရန္ ပံ့သုကူသကၤန္းလိုက္ရွာရင္း ႏြား႐ိုင္းအေဝွ႔ခံရကာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳသည္။ ပုဂံျပည့္ရွင္ဘုရင္အေနာ္ရထာသည္ ကၽြဲ႐ိုင္းအခတ္ခံရ၍ နတ္ရြာစံသည္ဟု ရာဇဝင္တြင္ပါရွိသည္။ တစ္ခါတေလက်ေတာ့လည္းဘယ္လိုမွထင္မထားသည့္ သတၱဝါတို႔ေၾကာင့္ ေသရသည္လည္းရွိသည္။ ႏွစ္အနည္းငယ္ အၾကာက ျပင္ဦးလြင္ၿမိဳ႕နယ္ဓာတ္ေတာ္ခ်ဳိင့္ေရတံခြန္သို႔ ေပ်ာ္ပြဲစားထြက္သည့္ လူငယ္တစ္စုတြင္ ပါလာသည့္ အသားနံ႔ေၾကာင့္ အသားစားပ်ားတူေကာင္မ်ား အုပ္လိုက္ထြက္လာၿပီး ထိုလူတို႔ကို ဝိုင္းကိုက္ၾကသျဖင့္ေသၾကသူ ေသၾကသည့္ ျဖစ္ရပ္ ျဖစ္ပြားခဲ့ဖူးသည္။ ဒါ့ျပင္ တခ်ဳိ႕လည္း နတ္ဖမ္းစား၍၊ သရဲေႏွာင့္ယွက္၍၊စုန္းျပဳစား၍ ေသၾကသည္ဆိုတာ မ်ားလည္းရွိေသးသည္။ တကယ္ဟုတ္မဟုတ္ မည္သူမွ် အတပ္မေျပာႏိုင္။

ဥပေစၧဒကမ်ဳိးဝင္ ေနာက္ထပ္ေသပုံေသနည္းေတြကေတာ့ သဘာဝေဘးတို႔ေၾကာင့္ေသရျခင္းျဖစ္သည္။ေရေဘး၊ မီးေဘး၊ ေလေဘး၊ ေျမငလ်င္ေဘးတို႔ေၾကာင့္ေသျခင္း၊ မိုးႀကိဳးပစ္ခံရ၍ ေသျခင္းမ်ား။ဒါေတြလည္း အေသဆိုးအမ်ဳိးအစားဝင္။ ေမွ်ာ္လင့္မထားသည့္အခ်ိန္တြင္ မ႐ႈမလွေသရျခင္းမ်ဳိး။
စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတာတစ္ခုက ေျမမ်ဳိ၍ ေသသည္ဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဝင္ထဲမွာေတာ့ ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္က
မျပစ္မွားထိုက္သူတို႔ကိုျပစ္မွားမိ၍ ေျမမ်ဳိသည့္ဇာတ္လမ္းမ်ား ေတြ႕ရသည္။ ဗုဒၶကို အေကာက္ၾကံခဲ့သည့္ေဒဝဒတ္ႏွင့္ စိဥၥမာနတို႔ ေျမမ်ဳိ၍ေသသည္။ ရဟႏၲာအရွင္မကို ျပစ္မွားသည့္ နႏၵ ေျမမ်ဳိ၍ေသသည္။ဒါေတြကေတာ့ ၾကာခဲ့ၿပီ။ ေခတ္သစ္မွာေရာ။ မိခင္ဖခင္ စသူတို႔ကိုျပစ္မွားေစာ္ကား၍ ေျမမ်ဳိသည္ဆိုေသာ ဇာတ္လမ္းမ်ား ဒ႑ာရီလိုလို တကယ္လိုလို ၾကားဖူးသည္။ တေလာကေတာ့ အေမရိကန္မွာ လူတစ္ေယာက္အိမ္ထဲမွာအိပ္ေနရင္း သူ႔အိပ္ခန္းေအာက္တည့္တည့္က ေျမႀကီး ေအာက္သို႔ နိမ့္ဆင္းၿပိဳက်သည့္အထဲပါသြားၿပီးအရွင္လတ္လတ္ ေျမျမႇဳပ္ခံလိုက္ရသည့္သတင္း ဖတ္လိုက္ရ
သည္။ ဒါလည္း ေျမမ်ဳိျခင္းပုံစံတစ္မ်ဳိးျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ႏိုင္သည္။

ဒီလိုမ်ဳိးေသျခင္းေတြရွိသလို ေပါ့ေလ်ာ့မႈေၾကာင့္၊ မေတာ္တဆမႈေၾကာင့္ေသဆုံးရသူမ်ားလည္း ရွိသည္။ ေခ်ာက္ထဲ ျပဳတ္က်ၿပီးေသသူ၊ ဓာတ္လိုက္ေသသူ၊ ကရိန္းပိေသသူ၊သစ္ပုံပိေသသူ၊ သစ္ကိုင္းေခါင္းေပၚ က်ဳိးက်ကာ ေသသူ၊ တိုက္ ျပိဳက်သျဖင့္ ေသသူ၊ ကားေမွာက္/ေလွေမွာက္ေသသူ၊ကားတိုက္/ရထားတိုက္ခံရၿပီး ေသသူ၊ ေလယာဥ္ပ်က္ က်ၿပီးေသသူ၊ ေရကူးရင္း ေရနစ္ေသသူ၊ သစ္ပင္ေပၚတက္ရင္းျပဳတ္က်၍ ေသသူ၊ အဆိပ္သင့္ေနသည့္ပစၥည္းကိုကိုင္မိ၍/ အဆိပ္ပါသည့္ အစာကိုစားမိ၍ေသသူ၊ေသနတ္ကိုကိုင္ေဆာ့ကစားရင္း
က်ည္ဆန္ထြက္ကာေသသူ၊ ကားလမ္းေပၚဆိုင္ကယ္ေမာင္းရင္း ပ်က္က်သည့္ေလယာဥ္ပ်ံ၏ ေတာင္ပံႏွင့္ခတ္မိကာေသသူစသည္ျဖင့္ ေသပုံေသနည္းမ်ားလည္းရွိသည္။ အလကၤာေက်ာ္စြာၿမိဳ႕မၿငိမ္းသည္ စက္ဘီးအတုိက္ခံရ၍ေသေၾကာင္း၊စာေရးဆရာ ပီမိုးနင္းသည္ ဆိုက္ကားအတိုက္ခံရ၍ ေသေၾကာင္း အဆိုရွိသည္။ ဒါေတြကေတာ့ ရွားရွားပါးပါးေသပုံမ်ဳိးဟုေခၚရမည္လားမေျပာတတ္။

ဥပေစၧဒကကံေၾကာင့္ေသပုံေသနည္းမ်ားထဲ ထည့္သင့္တာတစ္ခုက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ေသေၾကာင္းၾကံၿပီး ေသၾကျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ သတ္ေသျခင္းကလည္း ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္။တခ်ဳိ႕က ႀကိဳးကြင္းစြပ္၍သတ္ေသသည္။ တခ်ဳိ႕က ေသနတ္ျဖင့္ပစ္သတ္ၿပီးေသသည္။ တခ်ဳိ႕က ကိုယ့္လက္ေကာက္ဝတ္ကိုယ္ဓား၊ မွန္စ စသည္ျဖင့္လွီးျဖတ္ၿပီး သတ္ေသသည္။ တခ်ဳိ႕က လာေနသည့္ရထားေအာက္ေခါင္းဝင္ၿပီးသတ္ေသသည္။ တခ်ဳိ႕က ကားအတိုက္ခံၿပီး သတ္ေသသည္။ တခ်ဳိ႕က အိပ္ေဆး၊ အဆိပ္စသည္ ေသာက္ၿပီးသတ္ေသသည္။ တခ်ဳိ႕က အျမင့္မွခုန္ခ်ၿပီး သတ္ေသ သည္။ မည္သို႔ပဲသတ္ေသသည္ျဖစ္ေစ အေသကေတာ့မလွ။မ်ားေသာအားျဖင့္ ကိုယ့္အသက္ကိုယ္ အဆုံးစီရင္သူမ်ား သည္ စိတ္ေဖာက္ျပန္ေနသူ၊ အဆိုးေလာကဓံတို႔ႏွင့္ၾကံဳသည့္အခါစိတ္ကိုခိုင္မာေအာင္မစုစည္းႏိုင္သူ (ဝါ) ေလာကကို၊ ဘဝကိုအ႐ႈံးေပးသူမ်ားျဖစ္သည္ဟု ေယဘုယ်ၾကည့္ႏိုင္သည္။သို႔ေသာ္ ထူးျခားခ်က္တစ္ခုကေတာ့ ဘုရားလက္ထက္က ရဟန္းအခ်ဳိ႕သည္ မိမိအသက္ကိုမိမိ အဆုံးစီရင္ၿပီးမေသမီအခိုက္အတန္႔တြင္ ဝိပႆနာ႐ႈကာ တရားရေအာင္ က်င့္ၾက သျဖင့္ ဗုဒၶက ရဟန္းမ်ားအား စတုတၳပါရာဇိကသိကၡာပုဒ္ကိုပညတ္ရသည္ဟု ၾကားဖူးသည္။ စိတ္ညစ္သျဖင့္ (ေဒါမနႆႏွင့္ယွဥ္၍) သတ္ေသၾကပုံမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲတရားလိုခ်င္သျဖင့္ (သဒၶါစိတ္ႏွင့္ယွဥ္၍) မိမိကိုယ္ မိမိ သတ္ေသသည့္လမ္းကိုေရြးသည့္ စိတ္သဘာဝကေတာ့အေတာ္ထူးဆန္းသည္ဟုပဲ ေျပာရမည္။

ဥပေစၦဒကကံျဖင့္ေသရသူမ်ားထဲ သနားစရာအေကာင္းဆုံးကေတာ့ လူေတာင္မျဖစ္ေသးမီကပင္အသတ္ခံရသူမ်ားဟု ဆိုရမည္။ အမိဝမ္းထဲမွာပဲရွိေနစဥ္ ကိုယ္ဝန္ကိုမလိုလားသျဖင့္ ဖ်က္ခ်ခံရကာေသရသည့္ပဋိသေႏၶသားမ်ား၏ အေသဆိုး ကေတာ့ ယေန႔ အေမရိကန္လို တစ္ဦးခ်င္း၏အခြင့္အေရးကိုအေလးေပးသည့္ႏိုင္ငံမ်ဳိးမွာေတာင္ သေႏၶဖ်က္ခ်ျခင္းကို ခြင့္ျပဳေပးသင့္ မေပးသင့္ အျငင္းပြားမႈ၊အျငင္းအခုံျဖစ္မႈမ်ားကို ျဖစ္ေနေစပါေသးသည္။ ႏုနယ္သည့္သေႏၶသားတို႔မွာ ေသရခ်က္ကလည္း မသက္သာ၊တခ်ဳိ႕က ေဆးထိုး၊ ေဆးေသာက္ၿပီးဖ်က္ခ်တာကိုခံရသည္။ တခ်ဳိ႕က ခၽြန္ထက္သည့္ အရာ တစ္ခုျဖင့္ထိုးေမႊ႕ကာဖ်က္ခ်တာကိုခံရသည္။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့လည္း အမိဝမ္းတြင္းမွာ အသတ္မခံရဘဲ ေမြးလာၿပီးခါမွ စြန္႔ပစ္ခံရျခင္းေၾကာင့္ေသၾကသည္။ တခ်ဳိ႕က် မိခင္ကေမြးဖြားရင္း မိခင္ေရာမိမိပါႏွစ္ဦးၿပိဳင္ေသဆုံးတာလည္း ရွိသည္။

အႏွစ္ခ်ဳပ္ရလွ်င္ ဥပေစၧဒကကံေၾကာင့္ေသရျခင္းသည္ အတိတ္ကျပဳလုပ္ခဲ့ဖူးသည့္ႀကီးမားသည့္အကုသိုလ္ကံတစ္ခု ေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု ဗုဒၶဘာသာက ယုံၾကည္သည္။ တျခား ဘာသာမ်ားကမူဘာေၾကာင့္ဟူ၍ အတိအက်မဆို၊ ဖန္ဆင္းရွင္ အလိုအရဟုသာေဟာသည္။ ဗုဒၶဝါဒအလိုအရ သက္တမ္းကုန္၍ေသျခင္း၊ကံကုန္၍ေသျခင္း၊ သက္တမ္းေရာ ကံေရာ ကုန္၍ေသျခင္း၊ သက္တမ္းေရာ ကံေရာမကုန္မီ တျခားကံတစ္ခုကဝင္အက်ဳိးေပးသျဖင့္ေသရျခင္းဆိုသည့္ ေသျခင္း ေလးမ်ဳိးတြင္ ဥပေစၧဒကကံေၾကာင့္ေသျခင္းသည္စတုတၳအမ်ဳိးအစားတြင္ အက်ဳံးဝင္သည္ဟု ဆိုသည္။ အဆိုပါ ေသနည္းကေတာ့ မ႐ႈမလွေသရျခင္း၊ အေသဆိုးျဖင့္ေသရျခင္း၊အေသမလွပျခင္းတို႔ေၾကာင့္ လူတို႔ မႏွစ္ၿမိဳ႕ မလိုလား ေၾကာက္ရြံ႕ၾကသည့္ ေသပုံေသနည္းျဖစ္သည္။

လူတစ္ေယာက္သည္ ဥပေစၧဒကကံေၾကာင့္ မေသပါက တျခား မည္သည့္အေၾကာင္းျဖင့္ေသဆုံးႏိုင္ပါသနည္း။ အေတြ႕ ရအမ်ားဆုံးေသာ အေၾကာင္းကေတာ့ ေရာဂါအနာဘယတစ္ခုခုေၾကာင့္ ေသရျခင္းသာျဖစ္သည္။ယင္းသည္ ေန႔စဥ္ႏွင့္ အမွ်ေသၾကသူတို႔ထဲတြင္ အေတြ႕ရအမ်ားဆုံးေသာ ပုံစံလည္းျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ေရာဂါဆိုရာတြင္လည္း ၉၆ ပါးေသာ ေဝဒနာ ဟု စကားရွိေသာ္လည္း ယေန႔ ေရာဂါေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ျဖစ္ေနသည္။ေရာဂါအသစ္အဆန္းမ်ားကလည္း တစ္ေန႔တစ္ျခားတိုးတိုးလာေနၿပီး ေဆးပညာရွင္တို႔မွာလည္း ထိုေရာဂါသစ္မ်ားႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ေရာဂါအေဟာင္း မ်ားထဲမွ ပုံစံေျပာင္းလဲသြားေသာ ေရာဂါမ်ားႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ်နပမ္းလုံးေနရသည္။ ေရာဂါေဝဒနာ ခံစားေနရသူမ်ားသည္ ေနအိမ္မွာပင္ေနရင္း ေရာဂါကိုကုသေနတာမ်ဳိးရွိသလိုေဆး႐ုံေဆးခန္းစသည္တို႔တြင္ တက္ေရာက္ ကုသေနၾကရသူမ်ားလည္းရွိသည္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း ကုသ၍မရႏိုင္ေတာ့သျဖင့္ေသၾကရၿပီး တခ်ဳိ႕က်ေတာ့လည္း ကုသ၍ ရႏိုင္ပါေသးလ်က္ မိမိ (သို႔မဟုတ္) ဆရာဝန္၏ေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ေငြေၾကးမတတ္ႏိုင္မႈေၾကာင့္ျဖစ္ေစ အေသေစာၾကရသည္။

ေရာဂါေဝဒနာခံစားၿပီး ေသၾကရသူမ်ားကိုၾကည့္လွ်င္ ေလာက၏ဆန္းၾကယ္ပုံ၊ကံတို႔၏ဆန္းၾကယ္ပုံကိုေတြ႕ႏိုင္သည္။ ေရာဂါခ်င္းတူတာေတာင္ တခ်ဳိ႕က ဒီေရာဂါႏွင့္ေသၿပီးတခ်ဳိ႕က ဒါႏွင့္မေသဘဲ တျခားဟာႏွင့္ေသၾကသည္။ ေရာဂါခ်င္း တူေသာ္လည္း တခ်ဳိ႕က ျမန္ျမန္ေသၿပီးတခ်ဳိ႕က ၾကာၾကာခံစားရၿပီးမွ ေသသည္။ ေရာဂါတစ္ခုကိုျဖစ္ေစႏိုင္ေလာက္သည့္ အေၾကာင္းတရားမ်ားျပဳလုပ္ၾကသည္ခ်င္းအတူတူ တခ်ဳိ႕က ေရာဂါရၿပီး တခ်ဳိ႕က ေရာဂါမရ။ ကၽြန္ေတာ့္အဘြားတစ္ဦး သည္ တစ္သက္လုံးေဆးလိပ္မေသာက္ခဲ့ေသာ္လည္းေသေတာ့ အဆုတ္ကင္ဆာႏွင့္ေသရသည္။ တခ်ဳိ႕ေသြးတိုးရွိသူမ်ား ထိုင္ရာမွအထ ေခါင္းထဲမိုက္ကနဲျဖစ္သြားၿပီးဦးေႏွာက္ေသြးေၾကာျပတ္ေသသည္။ တခ်ဳိ႕ ေလျဖတ္ၿပီး နာတာရွည္ဘဝျဖင့္ အိပ္ရာထဲလဲကာ ေသသည္။တခ်ဳိ႕က ႏွလုံးအေမာေဖာက္ကာ ေသသည္။ တခ်ဳိ႕က ေမွ်ာ္လင့္ထားသည့္ ေရာဂါျဖင့္ ေသေသာ္လည္းတခ်ဳိ႕က ေမွ်ာ္လင့္မထားသည့္ေရာဂါတစ္မ်ဳိးျဖင့္ေသသည္။

မည္သို႔ေသာ ေရာဂါေဝဒနာေၾကာင့္ေသသည္ျဖစ္ေစ ေရာဂါေဝဒနာခံစားၿပီးကြယ္လြန္ရျခင္းကိုလည္း လူအမ်ား ေၾကာက္ရြံ႕ၾကသည္။ “ငါေတာ့ ဘယ္ေရာဂါနဲ႔ပဲ ေသခ်င္တယ္၊ဘယ္ေရာဂါနဲ႔ေတာ့ မေသခ်င္ဘူး” ဟု မည္သူမွ် မေျပာၾက။ ေရာဂါေဝဒနာျဖစ္လာလွ်င္ ေငြကုန္သည္၊ပတ္ဝန္းက်င္မွလူအမ်ားကိုဒုကၡေပးမိလ်က္သားျဖစ္သည္။ ဒါ့ထက္ဆိုးတာက နာက်င္မႈေဝဒနာကို ခံစားရျခင္းျဖစ္သည္။ေဝဒနာတိုးလာသည္ႏွင့္အမွ်၊ ခႏၶာကိုယ္ႀကီး ပ်က္စီးလိုက္လာသည္ႏွင့္အမွ် သတိေတြခၽြတ္ယြင္း၊အမွတ္မွားျခင္းမ်ားျဖစ္လာသည္။ တရားအသိရွိသူတို႔ေလာက္သာလွ်င္ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္အထိ သတိလက္မလြတ္ဘဲေဝဒနာကို ၾကံ့ၾကံ့ခံရင္ဆိုင္ႏိုင္ၾကသည္။ သာမန္လူတို႔မွာေတာ့ နာက်င္မႈေဝဒနာကို သည္းမခံႏိုင္၊႐ုန္းကန္ေအာ္ဟစ္၊ ပါးစပ္က ေျပာခ်င္ရာေတြေျပာ၊ ဗလုံးဗေထြးေတြေျပာ၊ ေနာက္ဆုံး ၿငိမ္က်သြားသည္အထိျဖစ္သည္။

ေရာဂါေဝဒနာတစ္ခုခုေၾကာင့္ ေသဆုံးရသူအမ်ားစုတြင္ တူညီသည့္အခ်က္တစ္ခုမွာအခ်ိန္လြန္မွ ေရာဂါရွိမွန္းသိၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သိၿပီးေနာက္မၾကာမီ လူတစ္ကိုယ္လုံး ယူပစ္လိုက္သလိုထိုးက်သြားသည္။ ေရာဂါတို႔မည္သည္ ၎တို႔ ရွိေနမွန္း ကို ေစာေစာစီးစီး ထုတ္ျပ႐ိုးမရွိေခ်။လူအမ်ားစုမွာ ဤသို႔ျဖင့္ အငိုက္မိၾကသည္။ ယခုေခတ္တြင္ ေရာဂါတို႔ ေၾကာင့္ လူတို႔အငိုက္မိေသဆုံးၾကရမႈမ်ားကပိုမ်ားသည္ဟုဆိုရမည္။ လူတို႔၏ ေနပုံ၊ ထိုင္ပုံ၊ စားပုံတို႔ ေျပာင္းလဲလာၿပီး က်န္းမာေရးႏွင့္မညီညြတ္သည့္ေနထိုင္စားေသာက္ပုံမ်ားေၾကာင့္ ေရာဂါတို႔ကို ပိုၿပီး လက္ယပ္ေခၚသလိုလည္း ျဖစ္သည္။ ေရာဂါရန္သူႏွင့္မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ရင္ဆိုင္ရခ်ိန္မွာေတာ့ ကိုယ္က ဘာမွမျပင္ဆင္ရေသး။ ဒီလိုႏွင့္ လူ႔ေလာကကို လက္ျပ ႏႈတ္ဆက္ၾကသည္။

႐ုပ္ခႏၶာကိုယ္ကို တည္တံ့ခိုင္ျမဲေအာင္ ေထာက္ပံ့ေပးေနေသာအေၾကာင္းတရားေလးမ်ဳိးရွိရာ၎တို႔မွာ ကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရတို႔ျဖစ္သည္ဟု ဗုဒၶက ေဟာခဲ့သည္။ ကံဆိုသည္မွာ အသက္ရွင္ေအာင္ေထာက္ပံ့ေပးေနေသာကံျဖစ္၍ အတိတ္က ဥပေစၧဒကကံမပါျခင္း၊ ပစၥဳပၸာန္တြင္လည္း သင့္တင့္မွ်တစြာေနျခင္းစသည္တို႔ႏွင့္ျပည့္စုံလွ်င္ သက္တမ္းေစ့ ေနရန္အေၾကာင္းျဖစ္သည္။ ကံကုန္သည့္အခါ ဉာဏ္ကူေသာ္လည္းမတတ္ႏိုင္၊ အ႐ုပ္ႀကိဳးျပတ္သကဲ့သို႔ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ တစ္ခုက စိတ္၊ လူတစ္ဦးအသက္ရွင္ရျခင္းတြင္ရွင္သန္လိုသည့္စိတ္ကလည္း အေၾကာင္းတစ္ပါးျဖစ္သည္။ ေသခါနီး လူမမာတစ္ဦး မေသႏိုင္ေသးဘဲအေဝးမွလာမည့္သားကိုေတြ႕ရၿပီးမွ ေသျခင္းမွာ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ရည္းစားပစ္တာ ကို ခံရသူတစ္ဦးမစားႏိုင္၊ မအိပ္ႏိုင္ျဖစ္ၿပီး တျဖည္းျဖည္းပိန္ခ်ဳံးကာေသျခင္းမွာလည္း စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။လူမမာ တစ္ဦး စိတ္ဓာတ္က်သြားလွ်င္ ေသဖို႔ျမန္ျမန္နီးစပ္သျဖင့္ စိတ္ဓာတ္မက်ေအာင္ ဝိုင္းဝန္းအားေပးၾကသည္။ေနာက္တစ္ခုက ဥတု၊ - ျပင္းထန္ေသာရာသီဥတုဒဏ္ကလည္း လူတို႔ သတၱဝါတို႔အသက္ကို ႏုတ္ယူႏိုင္သည့္အေၾကာင္း ျဖစ္သည္။ ပူျပင္းသည့္ေႏြရာသီအခါမ်ဳိးတြင္ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ား အပူဒဏ္ေၾကာင့္ေသၾကသည္။ တခ်ဳိ႕လူငယ္မ်ား ပူလြန္းသျဖင့္ ေရထခ်ဳိးရာမွ ေသၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ အေအးပိုင္းႏိုင္ငံမ်ားမွလူမ်ားအေအးဒဏ္လြန္ကဲမႈေၾကာင့္ ေသြးခဲၿပီး ေသၾကသည္။ ေနာက္ဆုံးတစ္ခုက အာဟာရ - အာဟာရမွ်တစြာမရလွ်င္မည္သူမွ် အသက္မရွင္ႏိုင္။ လူတစ္ေယာက္ကို အစာမေကၽြးဘဲထားလိုက္လွ်င္ တျဖည္းျဖည္းအားနည္းကာေသသြားမည္သာျဖစ္သည္။ ထမင္းအသက္ခုနစ္ရက္ ဟုလည္း ဆို႐ိုးရွိသည္။ ဒါေၾကာင့္ လူမမာမ်ားကိုအစာအာဟာရမယုတ္ေလ်ာ့ေအာင္ ႀကိဳးစားေကၽြးေမြးၾကသည္။

ေသဆုံးမႈပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔တြင္ အလွပဆုံးေသနည္းဟု ဆိုရမည္ကေတာ့အိပ္ေပ်ာ္ေနစဥ္ ေသသြားျခင္းဟုပင္ ဆိုရမည္။ လူတစ္ဦး အိပ္ရာဝင္သြားၿပီး ျပန္ႏိုးမလာေတာ့ဘဲေသသြားသည့္သတင္းၾကားရသူတိုင္းက “ေကာင္းလိုက္တာေနာ္ ဘာေဝဒနာမွ မခံစားရေတာ့ဘူး၊ အဲလိုမ်ဳိးပဲေသခ်င္လိုက္တာ”ဟု ေျပာေလ့ရွိၾကသည္။ မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး သည္ ပ်ံလြန္ေတာ္မမူမီမိနစ္ပိုင္းအလိုအထိ အေကာင္းပကတိအတိုင္းရွိေနၿပီး သီတင္းသုံးေဖာ္ ဆရာေတာ္မ်ားႏွင့္ လက္ဘက္ရည္ပင္ဘုဥ္းေပးေနလိုက္ေသးသည္။ ၿပီးမွ ကိုယ္လက္မအီမသာရွိ၍ဟုဆိုကာ အိပ္ရာထဲဝင္သြားၿပီးေနာက္ပ်ံလြန္ေတာ္မူေနသည္ကိုသာ ေတြ႕ရေတာ့သည္ဟု ဆိုသည္။ အရပ္ထဲတြင္လည္း အလားတူေသပုံမ်ဳိး ၾကားရေလ့ရွိတတ္သည္။ လူအမ်ားကလည္း ထိုပုံထိုနည္းသာ ေသလိုၾကသည္ဟုဆိုသည္။ တခ်ဳိ႕ကက်ေတာ့လည္း အိပ္ေပ်ာ္ေနစဥ္ ေသျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ေမာဟႏွင့္ယွဥ္ျခင္းေၾကာင့္ ေကာင္းေသာေသျခင္းမဟုတ္ဟု ဆိုၾကသည္။အဘိဓမၼာအဆိုအရမူ မည္သည့္သတၱဝါျဖစ္ေစ မေသမီ ေဇာခုနစ္တန္ျပန္ကိုျပန္သည္၊ မရဏာသႏၷေဇာ ေစာသည္ဟုအေဟာရွိၾကသည္။ မည္သူမဆို မည္မွ်သက္သက္သာသာ ေသသည္ျဖစ္ေစ မေသမီအခ်ိန္ မခ်ိမဆံ့ခံကိုခံရသည္၊မခံစားရဘဲ ေသသူမရွိဟု လည္း ဆိုၾကသည္ကိုၾကားဖူးသည္။ ဘယ္ဟာက မွန္သလဲ မသိ။ သို႔ေသာ္ သည္လိုပုံစံေသျခင္းမ်ဳိးကုိအမ်ားက ေတာင့္တ ၾကသည္ကေတာ့အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည္ ေသခါနီးအခ်ိန္ ေဝဒနာကို တရားအသိျဖင့္ေက်ာ္လႊားႏိုင္ရန္အတြက္ က်န္းမာေရးေကာင္းေနစဥ္ ဝိပႆနာတရားအားထုတ္ရန္ တိုက္တြန္းေလ့ရွိၾကသည္။ဝိပႆနာအထိ မလုပ္ႏိုင္ေသးလွ်င္ေတာင္ ရွင္ေနစဥ္အတြင္း ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ားမ်ားျပဳရန္၊သို႔မွသာ ေသခါနီးအခ်ိန္ မရဏာသႏၷေဇာ ေစာသည့္အခါ ကုသိုလ္နိမိတ္ကို ယူၿပီး ဘဝကူးေကာင္းရန္ရည္ရြယ္ခ်င္းျဖစ္သည္။ က်န္သည့္ဘာသာဝင္တို႔အေၾကာင္းေတာ့ အေသးစိတ္မသိပါ။ သို႔ေသာ္ ေသခါနီးလူမမာတစ္ဦးေဘးတြင္ဘုရားတရားႏွင့္ပတ္သက္သည့္ စကားမ်ားေျပာျခင္း၊ က်မ္းစာပါ စာသားမ်ားကို ရြတ္ဆိုျပျခင္း၊မိမိကိုးကြယ္သည့္ဘုရားကို ေအာက္ေမ့သတိရခိုင္းျခင္း စသည္တို႔ကေတာ့ ေယဘုယ် တူၾကသည္။

ေသျခင္းတရားႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ “ေသပန္းပြင့္သည္” ဆိုသည့္စကားလည္းရွိသည္။ လူတစ္ေယာက္ ေသသြားသည့္ အခါ သူ႔နာေရးအသုဘ စည္ျခင္းမစည္ျခင္းကို ေျပာျခင္းျဖစ္သည္။လူတစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ေသပုံေသနည္း မတူသကဲ့သို႔၊ ၎တို႔၏ ႏႈတ္ဆက္ပြဲမွာလည္း မတူၾကေခ်။တခ်ဳိ႕က ေနစဥ္ကာလမွာ ဘုန္းႀကီးသည္၊ အသက္ရွည္သည္၊ ခ်မ္းသာသည္၊ အေျခြအရံမ်ားသည္။ သို႔ေသာ္ေသေတာ့ သူ႔အသုဘက က်ီးနဲ႔ဖုတ္ဖုတ္။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ အသက္ရွင္ေနစဥ္ မည္သူကမွ် အဖက္မလုပ္၊ေသေတာ့မွ ထျပီး ငိုၾကယိုၾကႏွေျမာတသသူေတြေပါသည္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း ယင္းကိုၾကည့္၍ သံေဝဂယူၾကသည္။ေလာကီ႐ႈေထာင့္ သက္သက္မွၾကည့္လွ်င္ လူတစ္ေယာက္၏ ဘဝသမိုင္းကို သူ႔နာေရးကိုၾကည့္၍ ဆုံးျဖတ္ၾကသည္။အသက္ရွင္စဥ္က လူ႔ေလာကအတြက္ ဘာမွေကာင္းက်ဳိးမေပးခဲ့ေသာလူတို႔သည္ ေသသည့္အခါ သူတို႔ အသုဘကိုဘယ္သူမွ် လိုက္မပို႔ခ်င္ၾက။ ရွင္စဥ္က လူခ်င္လူခင္မ်ားသူ၊ အမ်ားအက်ဳိး ရြက္သည္ပိုးသူတို႔မွာေသေတာ့ လွလွပပေသရသည္။ ဒါကိုျပ၍ အသက္ရွင္ေနစဥ္ မိမိဘဝကို အဓိပၸာယ္ရွိစြာရွင္သန္ရန္ ႏႈိးေဆာ္ၾကတိုက္တြန္းၾကသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက သင္ေသသြားေသာ္ ကဗ်ာျဖင့္ မိမိလူမ်ဳိး၊ မိမိႏိုင္ငံ၊ မိမိဘာသာစည္ပင္ဖြံ႕ၿဖိဳးရန္အားထုတ္ဖို႔တိုက္တြန္းသည္။ ေလာကကိုၾကည့္လွ်င္ လူရွင္ျပီး နာမည္ရွင္သူ၊ လူရွင္ျပီးနာမည္ေသသူ၊ လူေသျပီးနာမည္မေသသူ၊ လူေသျပီး နာမည္ပါေသသူဟူ၍ အမ်ဳိးအစားခြဲလွ်င္ ရႏိုင္မည္ထင္သည္။

ေသျခင္းတရားသည္ လူ႔ဘဝတြင္ မျဖစ္မေနျဖတ္သန္းရဦးမည့္မွတ္တိုင္တစ္ခုျဖစ္သည္။လူတစ္ဦး၏ေသဆုံးခ်ိန္သည္ ထိုလူ၏ ရွင္သန္ခဲ့ခ်ိန္၏မွတ္ေက်ာက္ဟုလည္း ေျပာသူကေျပာၾကသည္။ဗုဒၶဘာသာတြင္ ေသျခင္းတရားကို မျပတ္ ေအာက္ေမ့ရန္သတိေပးသည္။ တခ်ဳိ႕က ဒါကိုမႀကိဳက္။ ဗုဒၶဘာသာသည္ေသျခင္းတရားႏွင့္ျခိမ္းေျခာက္ၿပီး လူတို႔၏ ရွင္သန္ဆဲအခိုက္အတန္႔ကို ေပ်ာ္ရႊင္မႈတို႔ဆိတ္သုဥ္းသြားေအာင္လုပ္သည္ဟု ျမင္ၾကသည္။ ဗုဒၶဘာသာဘက္မွ ခုခံၾကသူမ်ားကမူ ေသျခင္းကို ေအာက္ေမ့ခိုင္းျခင္းသည္ေသျခင္းျဖင့္ျပ၍ ေျခာက္ေနျခင္းမဟုတ္၊ ေသျခင္းကိုျပ၍ ေနျခင္းကိုပို၍ အဓိပၸာယ္ရွိေအာင္သတိေပးေနျခင္းျဖစ္သည္၊ လူတို႔၏ ကာမဂုဏ္ခံစားေပ်ာ္ရႊင္မႈသည္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ အစစ္မဟုတ္၊သစၥာတရားကိုထိုးထြင္းသိျမင္မွသာ ေပ်ာ္ရႊင္မႈအစစ္ဟု ဆိုၾက သည္။ ဗုဒၶဘာသာမွတစ္ပါးေသာဘာသာတို႔တြင္မူ ေသျခင္းကို ဗုဒၶဘာသာေလာက္ေဟာသည္ကိုမေတြ႕ရေခ်။ အဆိုပါ အယူတို႔အရ ေသျခင္းသည္မႏွစ္ၿမိဳ႕ဖြယ္၊ စိုးရိမ္ဖြယ္၊ ထိတ္လန္႔ဖြယ္မဟုတ္၊ အေၾကာင္းမွာ ေသလြန္ၿပီးေနာက္တြင္ထိုလူ၏ ဝိဉာဥ္သည္ ဖန္ဆင္းရွင္ဘုရားသခင္၏ႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိမည္ျဖစ္ၿပီး မိမိခ်စ္ခင္ရသူမ်ားႏွင့္လည္းျပန္လည္ ဆုံေတြ႕ ရမည္ျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ဟု ေဟာသည္။

ဗုဒၶဘာသာအလိုအရမူ ေသဆုံးျခင္းသည္ ေကာင္းျမတ္ျခင္းထံ အလိုအေလ်ာက္ေရာက္ရွိသြားျခင္းမဟုတ္၊ ေသျခင္းသည္ ထြက္ရပ္လမ္းမဟုတ္။ သတၱဝါတို႔သည္ အဆုံးအစမထင္သံသရာတြင္ အဖန္ဖန္ေမြးျခင္း၊ အဖန္ဖန္ေသျခင္းျဖင့္ မဆုံးႏိုင္ေသာခရီးကိုဆက္ေနရသည္။ ေသၿပီးေနာက္ျပန္လည္ မေမြးဖြားေတာ့သူသာလွ်င္ ထြက္ရပ္ကိုေရာက္သည္။ ထိုသို႔ျဖစ္ေအာင္ မက်င့္ၾကံႏိုင္သမွ်ကာလပတ္လုံးေသျခင္းတရား ဟူသည္ ရွည္လ်ားလွသည့္ ျပဇာတ္ႀကီးတစ္ခု၏ အခန္းအကူးအေျပာင္းတြင္ ကားလိပ္ကိုဆြဲမတင္လိုက္သည့္အခိုက္အတန္႔တစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။
လူတိုင္းေသျခင္းတရားကုိ ေၾကာက္ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုသို႔ေၾကာက္ျခင္းသည္ေသသည္၏ အျခားမဲ့၌ ဘာျဖစ္မည္၊ ဘယ္သို႔ေရာက္မည္ကို မသိျခင္းေၾကာင့္လား၊ မိမိခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္သူမ်ား၊ဥစၥာ စည္းစိမ္ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ားႏွင့္ မခြဲႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္လား၊ ေသခါနီးအခ်ိန္ခံစားရမည့္ေဝဒနာၾကမ္းရွရွမ်ားေၾကာင့္လား ဆိုတာကိုေတာ့ မည္သူ႔ကိုေမးေမး
ေရေရရာရာ ေျဖႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။အေၾကာင္းက ကၽြန္ေတာ္ အပါအဝင္ လူတို႔သည္ ေသျခင္းတရားအေၾကာင္းကို မေတြးေတာၾက၊ မေတြးေတာလိုၾကေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ယုတ္စြအဆုံး “ငါဘာေၾကာင့္ ေသရမွာကို ေၾကာက္တာလဲ” ဟုပင္ မေတြးေတာျဖစ္ (လို) ၾကေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။(ပုထုဇဥ္တို႔အတြက္) ေသျခင္းတရားသည္ေတြးေတာခ်င္စရာ
အေၾကာင္းမဟုတ္။ အမဂၤလာျဖစ္သည္။ အနိ႒ာ႐ုံျဖစ္သည္။“အို ငါမေသေသးပါဘူး” ဟု ေတြးကာ
ေသျခင္းအေၾကာင္းကို ေခါင္းထဲမွဖယ္ထုတ္တတ္ၾကသည္။ တခ်ဳိ႕လည္းေနစဥ္ကာလ ဃရာဝါသမ်ားေၾကာင့္
ေသျခင္းကို ေမ့ေလ်ာ့ၾကသည္မ်ဳိး လည္း ရွိသည္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း“တစ္ခ်ိန္က် ေသမယ့္အတူတူ မေသခင္ လူ႔ဘဝရဲ႕အရသာကို ေကာင္းေကာင္းႀကီး ခံစားသြားဦး” ဟုဆိုတတ္သည္။ မည္သို႔ဆိုေစ လူတိုင္း မေသမီ ဘဝတြင္ အဓိပၸာယ္ရွိရွိရွင္သန္ရမည္ဆိုတာကိုေတာ့သေဘာေပါက္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ မည္သို႔ေသာေနျခင္းသည္ အဓိပၸာယ္ရွိရွိ ေနျခင္းျဖစ္သလဲ ဆိုသည့္အေပၚမွာေတာ့အျမင္ကြဲျပားၾကျပန္သည္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း မိမိကိုးကြယ္ရာ ဘာသာတရားအဆုံးအမျဖင့္ေနသည္။ တခ်ဳိ႕လည္းမိမိ ႏွစ္သက္ရာ အေတြးအေခၚဒႆန တစ္ခုကိုရင္မွာပိုက္ရင္းေနသည္။ တခ်ဳိ႕က် ဘာရယ္လို႔ မည္မည္ရရမရွိလွပဲ ေမြးလာၿပီး လူျဖစ္လာလို႔သာ ေနလိုက္ရသည္ဆိုသည့္ ပုံစံမ်ဳိးျဖင့္ ဘာမွေထြေထြထူးထူးမစဥ္းစားဘဲရွင္သန္ေန ထိုင္ၾကသည္။

အင္း … ေသျခင္းသည္ ဘာမွမဟုတ္သည့္ အာပလာကိစၥေလးတစ္ခုေတာ့မဟုတ္တာ ေသခ်ာပါသည္။

No comments: